Page 33 - MoonpubMagazine2
P. 33

Hamlet  is  ongetwijfeld  de  meest  bekende  Shakespeare Kan  ik  (Hamlet)  de  ziel  van  Claudius  opmaken  uit  zijn

        tragedie hoewel het geenszins het enige dramatische to- gedrag? En als dat mogelijk is, kan ik (Hamlet) door het

        neelstuk  is  dat  je  (ooit  eens)  moet  gaan  zien,  lezen  of aflezen van Claudius’ ziel ook de daden die hij misschien
        afluisteren. De andere tragedies zijn zeker niet minder;                                        gedaan  heeft  daaruit  afleiden?  Kan  Claudius  (en  het  pu-

        dat het juist Hamlet is geweest dat bij het grote publiek                                       bliek) voor zeker weten wat Hamlet denkt en voelt aan de

        de meeste bekendheid heeft gekregen is door de loop der                                         hand  van  zijn  gedrag  en  wat  hij  zegt?  Kunnen  wij,  als
        eeuwen zo gegroeid; de reden daarvoor zou wellicht een                                          publiek, zelf ook wel zo zeker zijn van onze acties en de

        boek op zichzelf kunnen vullen: Wat intrigeert ons zo aan                                       consequenties die onze daden kunnen hebben? Wat kun-

        Hamlet? Maar dat is weer een heel ander verhaal, voor                                           nen we weten van het leven na de dood?

        een volgende keer misschien.

                                                                                                        Vragen, vragen, vragen. Veel mensen hebben Hamlet ge-
        Ik wil dit keer voor Shakespeare Ontsluiert eigenlijk alleen                                    zien als een toneelstuk dat de besluiteloosheid van Hamlet

        maar even snel het stuk doorlopen en de hoofdthema’s wat                                        ten toon spreidt en deze besluiteloosheid is de reden waar-

        duidelijker aangeven. Misschien dat het aanzet tot kennis-
                                                                                                        om hij niet tot de juiste acties kan overgaan. Maar het is
        making met het toneelstuk of om het nogmaals op te pak-                                         waarschijnlijker  interessanter  om  het  stuk  op  onze  eigen
        ken. Wat Hamlet onderscheidt van elke ander toneelstuk
                                                                                                        onzekerheden te betrekken en bij onszelf eens na te gaan
        met als thema “wraak” is dat de actie waarop het publiek
                                                                                                        hoeveel zaken wijzelf  gewend zijn zomaar voor lief nemen
        zit tewachten voortdurend wordt uitgesteld. En in het bij-                                      vaak.

        zonder de actie die wij eigenlijk van het karakter Hamlet
        zelf  zouden  verwachten:  Wanneer  gaat  hij  nu  echt  iets                                   Het  thema  van  de  actie  is  gerelateerd  aan  deze  onzeker-

        doen?                                                                                           heid:  hoe  moet  je  op  een  verstandige  en  effectieve  wijze


                                                                                                        reageren met jouw daden bij zoveel twijfelachtige zaken? In
        Hamlet is het hele stuk bezig met informatie te verkrijgen,                                     Hamlet wordt hier zowel rationeel, emotioneel, ethisch en

        worstelend  met  zijn  onzekerheden.  Het  toneelstuk  komt                                     psychologisch  mee  omgegaan.  De  schijnwerpers  staan
        met onderwerpen die bij andere stukken veelal als vanzelf-
                                                                                                        voortdurend vanuit elke hoek hun licht te schijnen op de
        sprekend worden aangenomen. Is er wel echt sprake van                                           vele facetten van het toneelstuk.  Hamlet zelf lijkt het idee

        een geest? Is deze geest werkelijk wat hij lijkt te zijn of is het
                                                                                                        van  gecontroleerde  daadkracht  om  heel  doelbewust  iets
        bezig ons te misleiden? En als het werkelijk een geest is, is
                                                                                                        gedaan te krijgen overboord te hebben gegooid:  als hij tot
        het dan misschien zelf niet van de juiste feiten op de hoog-                                    een  actie  overgaat  dan  gebeurt  dit  hoofdzakelijk  blinde-
        te? Hoe kunnen we sowieso zeker zijn van een moord die
                                                                                                        lings en in het wilde weg, zonder enige voorbedachte rade.
        geen getuigen heeft?
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38