Page 16 - MoonpubMagazine2
P. 16
Het Mysterie & De Rivier
Neem de muziek: onze oren kunnen zwemmen in een wijde rivier van
heel precies gearrangeerde noten, een stroom aan klanken die alsmaar
breder en dieper wordt naarmate er meer bladmuziek, CD’s en DVDs en
TV-commercials, Youtubes enz. uitgebracht worden. En toch weten we
maar heel weinig van het hoe en waarom van het componeren. We zijn
uitvoeriger op de hoogte van het nieuwe kapsel van Madonna of een lady
Gaga dan dat we weten van hun talenten als songschrijfsters.
Het medische probleem waarmee Beethoven te kampen had, is vaker be-
schreven dan zijn muzikale hoofdbrekens. Ja, ja, ja, de beste man was zo
doof als een kwartel toen hij zijn Negende Symfonie schreef. En wat dan
nog? Dat is toch alleen maar een bijkomstigheid, een excuus voor een soort-
gelijk ongeloof dat we ervaren wanneer we een gehandicapte atleet een
Olympisch hoogstandje zien doen. Het mysterie zit ‘m niet in het feit dat er
ooit eens iemand een Negende Symfonie heeft gecomponeerd – het is het
feit dat iemand sowieso zoiets KAN componeren. Ga er eens naar luisteren,
echt luisteren. Stel jezelf de vraag: waar in hemelsnaam heeft die Ludwig de
muziek vandaan gehaald? Belangrijker misschien: hoe kon hij het hoorbaar
maken? En vervolgens: kan ik ook zoiets maken?
Misschien. Op jouw heel eigen wijze. Het is heel goed mogelijk dat een aan-
tal onder ons die momenteel druk bezig zijn met slapen, eten en geld te ver-
dienen om de huur te kunnen betalen en de auto te laten ronken – naast
natuurlijk het verliefd zijn – en die over zeg 200 jaar in de muziek
encyclopedieën zullen staan, samen met de ons nu bekende
grootheden zoals Bach, Brahms, Beethoven, Bartok of Berlin
(misschien met jouw naam met B beginnen?).