Page 27 - Moonpub Magazine Nbr. 1
P. 27

“Shaksper” die kennis kon hebben, afgeschermd als hij was Elke kunstenaar schrijft zijn eigen autobiografie." Uiteinde-

        van elke universitaire omgeving.                                                                lijk is "elk personage in het werk van een schrijver altijd een

                                                                                                        uitbreiding  van  de  eigen  persoonlijkheid  en  hoewel  de

        Charlie Chaplin: “Ik ben het niet zo eens met die Shake- werken van Shakespeare grotendeels historische drama’s
        speare  thema’s  van  al  die  koningen  en  keizers  en  hun zijn  en  dus,  op  feiten  en  werkelijk  bestaande  personages

        eergevoelens. Mijn ervaringen waren veelal die van hoe te gebaseerd,  vinden  we  maar  weinig  in  zijn  schrijven  dat

        eten te krijgen die dag en eergevoel telde dan niet zo erg verwijst naar de Shakespeare zoals wij die zo hoogwaardig

        meer. Ik kan me niet echt identificeren met die hoogstaande in ons hoofd hebben; wat van hem bekend is, zijn achter-

        personen. In het werk van elke grootheid is wel hier en daar grond, interesses en karakter,  rijmt niet echt met de klassie-
        iets te ontdekken dat zijn komaf verraadt. Ik heb Stratford- ke kwaliteiten  van zijn toneelstukken en gedichten.

        on-Avon bezocht en kan helemaal niets vinden in zijn to-

        neelstukken dat rijmt met zijn leven naast het toneelschrij- Er  zijn  aanwijzingingen  dat  de  Wiliam  Shakespeare  van

        ven”.                                                                                           Stratfor-on-Avon nooit echt een behoorlijke opleiding heeft

                                                                                                        gehad. Toen hij 13 jaar oud was blijkt zijn vader veel schul-
        De meeste voorstanders van William Shakespeare, de Strat- den gehad te hebben; het was vermoedelijk een hardwer-

        ford-man,  willen  ons  doen  geloven  dat  het  auteursschap kend  bestaan  om  sowieso  het  hoofd  boven  water  te

        van  Shakespeare  ten  volste  geaccepteerd  werd  ten  tijden houden, laat staan om de kinderen een (dure) opleiding te

        van Shakespeare zelf. Maar dit is niet geheel waar. De naam geven. Ook was Shakespeare reeds getrouwd op zijn 18 jaar

        William Shakespeare als de schrijver van deze toneelstuk- vanwege de geboorte van een kind, een “moetje” zoals dat
        ken en gedichten wordt pas echt een beroemdheid 20 jaar wel eens zo genoemd wordt (het kind werd 6 maanden na

        naar zijn overlijden door een publicatie in 1680 geschreven het huwelijk geboren). Toen hij 21 was had hij 3 kinderen

        door John Aubrey. Het was Aubrey die ons de Straford-on- om te voeden en groot te brengen. Een studie daarnaast lijkt

        Avon legende gaf. William zou de zoon zijn geweest van zeer ongeloofwaardig.
        een slager bestemd om zijn vader op te volgen, zijn eerste

        beroepsfunctie  in  het  leven  was  iets  in  de  richting  van Er is geen bewijs dat hij zijn dorp heeft verlaten,  niet eerder

        leraar  en  uiteindelijk  vertrok  hij  naar  London  waar  het dan  25  jaar  oud.  Het  kan  niet  anders  dat  hij  in  London

        succes kwam als acteur en uiteindelijk zijn faam als toneel- aankwam met een stevig plattelands dialect. De eerste poe-

        schrijver en dichter.                                                                           tische  werken  worden  waarschijnlijk  zo  rondom  zijn  26e
                                                                                                        jaar geschreven. Dat maakt hem ook een dichter die op vrij

        Maar wie was dan wel deze John Aubrey? Iemand die nooit late leeftijd pas begon met schrijven. Daarbij moet vermeld

        nadacht, alles geloofde en de dingen heerlijk door elkaar worden dat 1 van zijn kinderen helemaal niet kon lezen of

        haalde, schreef iemand ooit eens. Dus dat geeft ook niet al schrijven en een ander kind net voldoende om haar naam

        teveel uitsluitsel in de kwestie van het auteursschap.                                          te  schrijven.  Deze  oude  stukken  laten  tevens  zien  dat
                                                                                                        Shakespeare zelf dan wel niet analfbeet was maar de hand-

        In 1964 is de zaak van Shakespeare voor de eerste en tot nog tekeningen van hem op deze documenten tonen niettemin

        toe ook laatste keer voor het gerecht geweest. Men stelde nogal gebrekkig. Een zo’n handtekening zou zelfs de hulp

        vast dat het bewijs ten gunste van de Straford-man “kwali- van  een  andere  hand  verraden.  Dit  zijn  documenten  die

        tatief gering” was en dat er problemen waren met de ver- iedereen er op kan naslaan in Stratford-on-Avon.
        noeming en beschrijving van de juiste persoon. Kortom: het
                                                                                                        De Straford-man’s eerste prioriteit was geld, zoveel is dui-
        Shakespeare verhaal zoals wij dat kennen, rammelt aan alle
                                                                                                        delijk.    De  oude  documenten  betreffen  de  aankoop  van
        kanten. Bronmateriaal is zo goed als niet aanwezig of ui-
                                                                                                        onroerend goed, een openstaand arrestatiebevel voor een
        terst twijfelachtig en de meeste van de overleveringen zijn
                                                                                                        debiteur  en  een  verzoek  tot  schadeloosstelling  voor  de
        ‘van horen zeggen”.
                                                                                                        levering van wijn aan een predikant en het hamsteren van

                                                                                                        graan tijdens een periode van hongersnood in de regio. Alle
        "Elke kunstenaar of het nu gaat om literatuur of muziek of
                                                                                                        documenten  tonen  hem  niet  bepaald  als  een  vriendelijke
        foto's of architectuur of iets anders laat altijd iets van zich-
                                                                                                        man die erg gewild was (voor zijn talenten) bij de rest van
        zelf doorschemeren in zijn werk”, verklaarde Samuel But-
                                                                                                        het dorp.
        ler, en “hoe meer hij dat zelf probeert te verbergen, des te

        duidelijker dat zijn karakter zal laten zien”.
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32