Page 2 - PanoramaDerMuziek
P. 2

INLEIDING




        Dit hoekje wil allen, die daar behoefte aan gevoelen, ven globale oriëntatie in de
        muziekgeschiedenis mogelijk maken. In het bijzonder is hierbij gedacht aan leerlingen
        van middelbare scholen. Het onthoudt zich daarom van elke technische bespreking
        der  muziek  en  veronderstelt  slechts  de  meest  elementaire  kennis  van  algemene
        muziekleer.  Wie  uitsluitsel  zoekt  over  het  ontstaan  van  het  toonsysteem,  over
        kerktoonsoorten, temperering, ontwikkeling van muzikale vormen enz. worde naar
        mijn Muziekgeschiedenis verwezen; wie biografische détails en vermelding van alle
        werken verlangt naar Meesters der Muziek. Dit korte overzicht is geen uittreksel uit
        beide genoemde boeken: het belicht weer een andere zijde en plaatst de meesters

        voornamelijk  in  hun  cultuurhistorisch  verband.  Daarom  kan  het  ook  met  vrucht
        bestudeerd  wórden  door  degenen,  die  daarna  mijn  Muziekgeschiedenis  zullen
        doornemen, als eerste kennismaking met de stof, en door degenen, die deze reeds in
        zich hebben opgenomen en nu alles nog eens in zijn geheel en in grotere samenhang
        willen overzien.


        Daar hier de nadruk niét gelegd wordt op de continuïteit der vormen en op grote
        ontwikkelingslijnen,  kon  ik  hier  de  indeling  van  mijn  Muziekgeschiedenis  niet
        herhalen, maar heb ik in hoofdzaak de grote cultuurtijdvak- keu al,, uitgangspunt
        gekozen. Waar een enkele keer een technisch begrip gedefinieerd moest worden,
        zocht ik niet de scherpste en beste, maar de gemakkelijkst begrijpelijke definitie (verg.
        diatonische muziek hier en in Muziekgeschiedenis).



        Muziekvoorbeelden komen in dit boekje weinig voor, aangezien het in hoofdzaak
        bedoeld  is  voor  lezers,  die  daar  toch  weinig  mee  weten  te  beginnen.  Toch  is
        muziekgeschiedenis  zonder  muziek  een  dode  aangelegenheid.  Maar  de  levende
        illustratie bij dit boekje kan de lezer immers zelf vinden: in de concertzaal, aan het
        radiotoestel, bij de gramophoon, zelf aan de piano of met welk ander instrument ook.
        Moge het zó zijn: dat degenen, die in de concertzaal gegrepen zijn door een mooi stuk
        muziek, dit boekje ter hand nemen om meer inzicht in de toonkunst te krijgen en dat
        omgekeerd het lezen van dit boek de lust wekt om zelf naar de concertzaal te gaan

        om te onderzoeken of men iets van mijn betoog in de kunstwerken terug kan vinden.


            – BERT KEMPERS


            Toevoeging: Ik heb dit boekje gescand en de tekst ervan digitaal gemaakt
            en vervolgens links naar Spotify en het internet er aan toegevoegd, naast
            graphics om het geheel wat op te vrolijken. Elke graphic veelal laat je ook de
            muziek horen, de tekst met een link naar een pagina online wordt gekleurd
            aangegeven. Het boekje is naar mijn weten - met uitzondering van misschien

            een laatste exemplaar bij de tweedehands boekhandel - nergens meer verkrijg-
            baar . Neem contact met mij op als ik mij daarin vergis.
   1   2   3   4   5   6   7