In 1962 verscheen er een grammofoonplaat met de ’top-hits’ van 200 jaar terug, dus uit 1762, tevens vermeldend wat er al zo gebeurde in die dagen:
Die Kunst des Küssens van Hammerschmidt – Ein Küssgen in Ehren, Coridon in Geldnöten, Die schlimmen Manner en lm Dunkeln ist gut Munkeln van J. Ph. Krieger (1649- 1725) – Air a boire van de Bousset (1662-1725) – Blaustrumpflied van Sperontes (1705-1750) – Das Töchterchen van Graun (1704-1759) – Tu fai lasuperbetta van de Fesch (1687-1761) – Der ordentliche Hausstand des Herrn Crispin en Von den Weibsbtldern van Görner (1702-1762) – Geld, Das Frauenzimmer, Ein reiches Weib verschaf ft Bequem- lichkeit en Die Lieb und auch die Flöh van Telemann (1681- 1767) – Echo van Rousseau (1712-1778).
De zesjarige Mozart omhelsde Maria Theresia. Gluck componeerde zijn eerste ’reform-opera’ Orfeo ed Eurydice. Czaar Peter III werd vermoord. Koning Lodewijk XV beet zich woedend in zijn rechter wijsvinger, verontwaardigd over de preutsheid van Madame de Pompadour.
De bekende acteur Konrad Ekhof zong op straat lopend een honderd jaar oud liedje en werd daarom ’wegens het wekken van openbare ergernis’ twee dagen gevangen gezet. Dezelfde Rousseau wiens liedje Echo op de hitparade stond, bracht zijn onechte spruiten in een tehuis voor vondelingen en schreef zijn schandaal verwekkende roman Emile. Casanova en Madame d’Urfé namen te Aken samen een ’kabbalistisch bad’ om antwoord van de maan te krijgen. De tenor Erwino Wolfaarti slikte bij een duel de punt van een degen in en kon van dat moment af de toekomst voorspellen.